Promocje
Dr Pepper Diet 24x330ml Zgrzewka
Dr Pepper Diet 24x330ml Zgrzewka
65,99 zł 59,99 zł
op.
Dr Pepper Diet 330ml Puszka
Dr Pepper Diet 330ml Puszka
2,99 zł 2,69 zł
szt.
Produkt dnia
Fanta Truskawka & Kiwi Zero 500ml Butelka
Fanta Truskawka & Kiwi Zero 500ml Butelka
4,99 zł
Producenci
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Alkohol a dieta… Czy da się to pogodzić? 0
Alkohol a dieta… Czy da się to pogodzić?

Alkohol i dieta…. Dieta i alkohol… Czy te dwa słowa w ogóle powinny występować obok siebie? Wydaje się, że trzymanie diety, zarówno tej mającej na celu redukcję wagi ciała jak również tej nastawionej na większe zasoby energii i lepsze samopoczucie (często idzie to razem w parze) całkowicie wyklucza spożywanie alkoholu i pogląd ten wydaje się oczywisty. Czy jednak oznacza to że wypicie jednej lub dwóch lampek wina w piątkowy wieczór przekreśli nasz całotygodniowy wysiłek? Czy fakt prowadzenia zdrowego, sportowego trybu życia sprawia, iż nie możemy raz na jakiś czas pozwolić sobie na odprężający wieczór z przyjaciółmi w towarzystwie alkoholu? Czy może warto zastosować tutaj zasadę „złotego środka” i nie przesadzać w żadną stronę? Celem artykułu nie jest znalezienie jedynej słusznej odpowiedzi na te pytania czy pouczanie kogokolwiek. Chcemy stanąć nieco z boku i po prostu przedstawić kilka faktów dotyczących spożywania alkoholu i jego wpływu na naszą dietę, bez popadania w wychowawcze tony. Miłej lektury!

Alkohol a odżywianie – kilka faktów

Na początek warto sięgnąć do źródeł mówiących o wpływie spożywania alkoholu na proces odżywiania organizmu i zaczerpnąć kilka faktów na ten temat. Odżywianie stanowi proces, dzięki któremu po pierwsze – dostarczany energii, a po drugie – podtrzymujemy funkcje organizmu. To dzięki żywności dostarczamy organizmowi niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych. Alkohol jednak zaburza proces odżywiania, co ma niekorzystny wpływ na procesy trawienia, magazynowania, wykorzystywania oraz wydalania składników pokarmowych (1). Alkohol hamuje proces rozkładu składników pokarmowych na prostsze cząsteczki, uszkadza komórki ścianek żołądka i jelit oraz osłabia wchłanianie składników. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż alkohol stanowi oczywiście źródło energii, jednak funkcjonowanie ludzkiego organizmu jest na tyle złożone, że w żadnym wypadku nie należy w prosty sposób przeliczać wartości kalorycznej alkoholu, gdyż organizm pobiera z niego mniej energii niż z pożywienia. Co szczególnie ważne w przypadku osób na diecie – alkohol oddziałuje na zawarte w pożywieniu białka, utrudniając ich przemianę w aminokwasy. Alkohol zaburzając funkcje dostarczania organizmowi cennych składników, może przyczyniać się do niedoborów ważnych składników pokarmowych. Nie brzmi to najlepiej prawda? Trzeba jednak oddać prawdzie, iż jakkolwiek podane tutaj informacje są poparte badaniami, to jednak poważne dolegliwości występują w tej materii głównie w przypadku osób regularnie spożywających alkohol. Co jednak w przypadku, gdy spożywamy umiarkowane ilości alkoholu?

Czy umiarkowane spożycie alkoholu wpływa negatywnie na odżywianie?

Trudno o precyzyjne określenie dawki progowej, powyżej której alkohol będzie miał szkodliwy wpływ na odżywianie. W przypadku osób pijących alkohol w umiarkowany sposób, ryzyko występowania niedoborów wydaje się niewielkie. Rozmaite zaburzenia zdrowotne występują dopiero w przypadku większych ilości alkoholu (więcej niż 2 porcje dziennie).

Alkohol a dieta odchudzająca – na ile (i czy w ogóle) można sobie pozwolić?

Nie ma się co w tym aspekcie oszukiwać – alkohol cechuje się bardzo dużą kalorycznością, nie zawierając przy tym żadnych wartości odżywczych. Regularne spożywanie alkoholu może stanowić zatem przeszkodę na drodze do szczupłej sylwetki. Szacuje się że kieliszek wódki zawiera aż 55 kcal, z kolei jedno piwo to aż 250 kcal. Nieco lepszym rozwiązaniem wydaje się w tym aspekcie wino wytrawne – lampka 150 ml zawiera ok. 100 kcal. Należy pamiętać tutaj o zakłóconym przez alkohol metabolizmie wskutek czego spożywane w trakcie pitego alkoholu pożywienie, w dużej mierze magazynowane będzie jako tkanka tłuszczowa. Nie należy również zapominać o tym że spożywanie alkoholu w większych ilościach potęguje uczucie głodu, co również nie sprzyja trzymanej przez nas diecie. Oczywiście, spożywamy na co dzień wiele innych produktów, które również są kaloryczne, jednak zwróćmy uwagę na to, że poza kaloriami dostarczają nam jeszcze „coś więcej”, podczas gdy alkohol to tylko puste kalorie.

Podsumowując…

Na zakończenie, warto oddać prawdzie, że alkohol niesie za sobą nie tylko negatywne konsekwencje dla naszego organizmu. Powszechnie wiadomo, że niewielkie ilości czerwonego wina mogą mieć pozytywny wpływ na wybrane aspekty zdrowotne, np. zmniejszenie ryzyka choroby wieńcowej. Z kolei piwo pozwala na oczyszczenie naszych nerek. Nie należy demonizować alkoholu spożywanego z umiarem. Raz na jakiś czas możemy pozwolić sobie na piwo lub wino z przyjaciółmi i nie zniweczy to trudu włożonego w treningi oraz trzymanie diety, a przy okazji pozwoli się odprężyć. Może też stanowić formę małej nagrody za trzymaną przez pozostałe dni tygodnia dietę. Oczywiście, w przypadku diety redukcyjnej, najlepiej ograniczyć się do bardzo małej ilości, np. lampki czerwonego wina. Jeśli wiemy, że będziemy spożywać większe ilości alkoholu, warto przedtem zjeść pełnowartościowy, zdrowy posiłek. Reasumując, jakkolwiek alkohol z całą pewnością nie może być zalecany w trakcie diety, jeśli podejdziemy do tego tematu „z głową”, nie zniweczymy swoich wysiłków jedną lampką wina czy kuflem piwa.

Pssssst!

Jeśli jednak najdzie Was ochotę na drinka, nie możemy nie wspomnieć o naszych napojach zero kalorii, które stanowią doskonałą alternatywę dla klasycznych napojów typu Coca-Cola lub Sprite. Alkohol sam w sobie zawiera wystarczająco dużo kalorii, nie dokładajmy ich kolejnej porcji razem z wysokokalorycznymi, gazowanymi napojami.

 

__

Źródła:

  1. Lieber, C.S. The influence of alcohol on nutritional status. Nutrition Reviews 46(7):241-254, 1988.
  2. Photo by Mattias Diesel on Unsplash

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl