Produkt dnia
Fanta Truskawka & Kiwi Zero 500ml Butelka
Fanta Truskawka & Kiwi Zero 500ml Butelka
4,99 zł
Producenci
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Słodycze na diecie!? Jak najbardziej. 0
Słodycze na diecie!? Jak najbardziej.

Słodycze i dieta. Te dwa słowa występujące zgodnie obok siebie to rzadko spotykany widok. Na ogół w diecie, której celem jest redukcja tkanki tłuszczowej, spożywanie słodyczy jest surowo „zakazane”. Celem niniejszego artykułu nie jest próba obalania znanych i naukowo potwierdzonych teorii dotyczących racjonalnego żywienia. Chcielibyśmy jednak pokazać, że nawet w trakcie diety odchudzającej, raz na jakiś czas możemy pozwolić sobie na odrobinę słodkości. Jesteście ciekawi o czym mowa? Zapraszamy do lektury!

Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięcioleci obserwowany jest nieustanny wzrost występowania nadwagi i otyłości. Problem ten, występuje zarówno w państwach rozwiniętych, jak również tych rozwijających się. Zmagają się z nim przedstawiciele wszystkich grup wiekowych. Jaka jest przyczyna takiego niepokojącego stanu rzeczy? Pracownicy Wydziału Zdrowia Publicznego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach wskazują tutaj na następujące czynniki:

  • zmiana stylu życia spowodowana wzrostem ekonomicznym i postępem cywilizacyjnym,
  • konsumpcyjny styl życia,
  • wysokoenergetyczna dieta, cechująca się nadmiernym spożyciem słodyczy i napojów wysokosłodzonych,
  • mała aktywność fizyczna,
  • siedzący tryb życia [1].

Nie ulega zatem wątpliwości, że nadmierne spożycie słodyczy i napojów o dużej zawartości cukrów jest jednym z czynników sprzyjających otyłości. Istnieje jednak wiele słodkich produktów, które w umiarkowanych ilościach możemy spożywać również w trakcie diety, której celem jest redukcja tkanki tłuszczowej.

Jakie słodycze w trakcie diety?

Poniżej prezentujemy kilka propozycji, które warto rozważyć podczas diety odchudzającej. Są to produkty dostępne w większości supermarketów i spożywane raz na jakiś czas, pozwolą nam zaspokoić ochotę na „coś słodkiego”, nie zaprzepaszczając jednocześnie efektów trzymanej przez nas systematycznie diety:

  • świeże owoce,
  • suszone owoce,
  • przetwory owocowe, np. dżemy,
  • naturalna, gorzka czekolada,
  • bakalie,
  • warzywne ciasta, np. marchewkowe,
  • lody.

Oczywiście wyżej wymienionych produktów nie zaleca się spożywać codziennie czy nawet kilka razy w tygodniu. Należy je traktować bardziej jako dodatek do diety, kiedy akurat chęć spróbowania czegoś słodkiego jest wyjątkowo silna. Pamiętajmy, że słodycze wpływają pozytywnie na nasze samopoczucie. Kostka gorzkiej czekolady lub garść suszonych owoców może stanowić też formę nagrody za utrzymanie kilkudniowej diety lub wykonany trening. Zawsze też możemy pozwolić sobie na wysokokaloryczny produkt, np. kawałek ciasta podczas rodzinnej uroczystości lub kawy z przyjaciółmi, jednak warto wtedy zadbać o to, aby inne produkty, które spożywamy danego dnia cechowały się stosunkowo niskim poziomem kaloryczności. Zbilansowana dieta, aktywny tryb życia, regeneracja to czynniki, które sprawiają że spożywanie niskokalorycznych słodyczy czy nawet produktów o wysokiej kaloryczności w umiarkowanych ilościach nie sprawi, że nasz wysiłek zostanie zniwelowany, a z pewnością pozytywnie wpłynie na nasze samopoczucie i radość z praktykowania zdrowego trybu życia.

Słodycze bez cukru – czy to możliwe?

Coraz częściej w przypadku dyskusji na temat zdrowych przekąsek „przewija” się temat słodyczy bez cukru. Faktycznie, nie są one słodzone cukrem w związku z czym ich kaloryczność na ogół jest o 30-40% niższa niż ma to miejsce w przypadku klasycznych produktów. Nie są to oczywiście produkty „zero” w związku z czym spożywając je, nadal musimy liczyć kalorie, jeśli pilnujemy swojego zalecanego dziennego bilansu kalorycznego. Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że jeśli mamy ochotę na słodkości, to rozwiązanie tego typu wydaje się bardzo atrakcyjne. Czym zatem słodzone są produkty bez cukru? Na ogół jest to maltitol, czyli substancja słodząca pozyskiwana z ziaren zbóż, której niezwykle ważną cechą jest to że zawiera aż o połowę mniej kalorii od tradycyjnego cukru. Więcej na temat maltitolu możecie poczytać na naszym blogu:

Maltitol zamiast cukru? Najważniejsze właściwości maltitolu

Odwiedzając nasz sklep internetowy, można znaleźć całą gamę słodyczy, których substancją słodzącą jest właśnie maltitol – od czekolad i wafelków, przez ciastka i ciasta, po smarowidła. Zachęcamy do zapoznania się z tabelą wartości odżywczych i porównania ilości kalorii z tradycyjnymi słodyczami ;)

Podsumowując… jeść słodycze czy nie jeść?

Jeśli już koniecznie „musimy” zjeść coś słodkiego, lepiej zrobić to w godzinach dopołudniowych. Wysoki bilans kaloryczny tego typu produktów zostanie w pewnym stopniu wykorzystany dostarczając nam energii na dalszą część dnia. Stanowczo odradzane jest spożywanie słodkości w godzinach wieczornych. Jak ze wszystkim, warto po prostu zachować w tej materii umiar i zdrowy rozsądek. Życie jest też po to aby czerpać z niego radość i dawać sobie mniejsze lub większe przyjemności. Jeśli batonik lub ciastko raz na tydzień jako dodatek do weekendowej kawy poprawia nasze samopoczucie to zjedzmy go ze smakiem bez wyrzutów sumienia! A jeśli mamy możliwość wyboru – wybierajmy te słodycze, które są równie smaczne, ale dużo mniej kaloryczne. Smacznego! J

 

Źródła:

  1. Szczepańska A., Piórkowska K., Niedworok E., Muc-Wierzgoń M., Konsumpcja słodyczy i napojów wysokosłodzonych w aspekcie występowania otyłości na przykładzie dzieci zamieszkujących obszary miejskie i wiejskie, Zakład Żywienia Człowieka, Wydział Zdrowia Publicznego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
  2. Photo by Charles Etoroma on Unsplash
  3. Photo by Zach Miles on Unsplash

                                                                                                                                                             

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl